Veelgestelde vragen

Kruiswerk Helpt

Op Kruiswerk Helpt worden hulpvraag en hulpaanbod op lokaal niveau in kaart gebracht en met elkaar verbonden. Met de hulp van buurtgenoten en vrijwilligers of een doorverwijzing naar professionele dienstverleners of hulpinstanties wordt er altijd een passende oplossing gevonden. De medewerkers van Kruiswerk Helpt ondersteunen u hierin. Of het nu gaat om hulp bij de boodschappen, een gezamenlijke wandeling of professionele hulp. 

Nee, u hoeft geen lid te zijn van Kruiswerk Achterhoek en Liemers om gebruik te maken van Kruiswerk Helpt.  

In ons aanbod van professionele diensten, vindt u ook gratis diensten of diensten met korting, aangeboden via Kruiswerk Achterhoek en Liemers. Klik hier voor een overzicht.

Wilt u gebruik maken van korting voor een dienst van Kruiswerk? Word dan lid! Voor slechts  19,50 per jaar bent u lid van Kruiswerk en kunt u gebruik maken van een aanbod van producten en diensten met korting. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Wij zijn zowel telefonisch als via e-mail bereikbaar. U kunt ons bereiken via 0314 – 357 430 op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. Ook kunt u een e-mailbericht sturen naar info@kruiswerk.nl.

Hulp vragen of aanbieden

Om te reageren op een hulpvraag of hulpaanbod hoeft u geen account te hebben. Alleen wanneer u zelf een hulpvraag of hulpaanbod wilt plaatsen, moet u een account aanmaken. Maakt u liever geen account aan? Dan kunt u uw hulpvraag of hulpaanbod laten plaatsen door Kruiswerk Helpt. Neem hiervoor contact op met de hulplijn. 

Op Kruiswerk Helpt proberen we een oplossing te vinden voor een hulpvraag door deze te koppelen aan een hulpaanbod. Door een account aan te maken kunt u uw hulpvraag of hulpaanbod zelf plaatsen op Kruiswerk Helpt. Andere gebruikers zien waar welke hulp wordt gevraagd en aangeboden en zo kan er gemakkelijk een match worden gemaakt. 

Heeft u hulp nodig? Deze kunt u gemakkelijk aanvragen via Kruiswerk Helpt! Er zijn twee mogelijke manieren waarop u hulp kunt aanvragen via Kruiswerk Helpt.  

Een eerste manier is door zelf een account aan te maken. Heeft u al een account? Log dan in om een hulpvraag toe te voegen.  

  • Bij aanmaken van een account, kiest u een gebruikersnaam. Deze is zichtbaar op de site als u een hulpvraag of hulpaanbod plaatst. Let dus hierop bij de keuze van uw gebruikersnaam. 
  • Als u ingelogd bent, klik dan op de button ‘Hulp vragen of aanbieden’. 
  • Vul het formulier in om een hulpvraag te plaatsen. 
  • De hulpvraag wordt na indienen eerst gecontroleerd door Kruiswerk Helpt. Uw hulpvraag is dus nog niet direct zichtbaar. U ontvangt een e-mailbericht wanneer deze op de website verschijnt. 
  • Als uw hulpvraag eenmaal op de website staat kunnen mensen reageren op uw hulpvraag.  
  • Wanneer iemand u hulp aanbiedt, via een reactie op de site, zullen wij deze reactie eerst controleren om te kijken of deze past bij uw hulpvraag en ook om te checken of deze aanbieder betrouwbaar is
  • Daarna zullen we u hierover telefonisch informeren. 
  • Waarna u het aanbod wilt accepteren, zullen we u op een veilige manier in contact brengen met de aanbieder van hulp. 


Een tweede manier om een hulpvraag in te dienen is door telefonisch of via e-mail contact op te nemen met Kruiswerk Helpt. Wij zijn te bereiken via 0314 – 357 430 op maand
ag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur. 

Een medewerker van onze callcenter zal uw hulpvraag opschrijven. Zo snel mogelijk en maximaal binnen één werkdag neemt een medewerker van Kruiswerk Helpt contact met u op. We gaan dan dieper in op uw hulpvraag om u zo te verbinden met een passend aanbod

Wilt u hulp aanbieden? Dat kan gemakkelijk via de website van Kruiswerk Helpt.   

U dient eerst een account aan te maken. Heeft u al een account? Log dan in om een hulpvraag toe te voegen.  

Een eerste manier is door zelf een account aan te maken. Heeft u al een account? Log dan in om een hulpvraag toe te voegen.  

  • Bij aanmaken van een account, kiest u een gebruikersnaam. Deze is zichtbaar op de site als u een hulpvraag of hulpaanbod plaatst. Let dus hierop bij de keuze van uw gebruikersnaam.
  • Als u ingelogd bent, klikt u op de button  ‘Hulp vragen of aanbieden’. 
  • Vul het formulier in om een hulpaanbod te plaatsen.
  • De aangeboden hulp wordt na indienen eerst gecontroleerd door Kruiswerk Helpt. Uw hulpaanbod is dus nog niet direct zichtbaar. U ontvangt een
    e-mailbericht wanneer deze op de website verschijnt.
  • Als uw hulpaanbod eenmaal op de website staat kunnen mensen zien wat u voor hen kunt betekenen.
  • Op de website kunt u zien wie er hulp nodig heeft. Hier kunt u op reageren. 
  • Kruiswerk Helpt controleert aanboden hulp en brengt de vrager op de hoogte van de aangeboden hulp.
  • Accepteert de hulpvrager uw aanbod, dan is er een match! De hulpvrager kan vervolgens contact met u opnemen.

     

Een tweede manier om een hulpaanbod in te dienen is door telefonisch of via e-mail contact op te nemen met Kruiswerk Helpt. Wij zijn te bereiken via 0314 – 357 430 op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Heeft u een hulpvraag of –aanbod ingediend, maar kunt u deze nog niet terugvinden op de website? Dat kan kloppen! 

Bij Kruiswerk Helpt worden alle hulpvragen en hulpaanbiedingen eerst zorgvuldig gecontroleerd. Op deze manier zorgen we ervoor dat vraag en aanbod passen binnen het platform. 

Account

Bent u uw wachtwoord vergeten voor uw account bij Kruiswerk Helpt? U vraagt gemakkelijk een nieuw wachtwoord aan via Wachtwoord vergeten?

Uw gebruiksnaam is tevens uw e-mailadres. Als dat niet werkt, neem dan contact met ons op. 

Bij Kruiswerk Helpt gaan we zorgvuldig om met uw gegevens. We delen geen gegevens met derden, tenzij u daar toestemming voor heeft gegeven of om wettelijke redenen. Voor alle informatie verwijzen we u graag door naar onze ‘Disclaimer en privacy statement’. 

Coronavirus

De aanpak in Nederland is erop gericht om het virus maximaal onder controle te houden, de zorg niet te overbelasten en kwetsbare mensen in de samenleving te beschermen. 

  • Houd 1,5 meter afstand.
  • Vermijd drukte.
  • Werk zoveel mogelijk thuis.
  • Gebruik het openbaar vervoer alleen als het echt niet anders kan.
  • Heeft u verkoudheidsklachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest of verhoging tot 38 graden Celsius? En/of heeft u plotseling verlies van reuk of smaak? Blijf thuis. Ziek uit.

Blijf thuis bij klachten van neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts. Mijd sociale contacten. Als u geen klachten heeft, werk zoveel mogelijk thuis of probeer uw werktijden te verspreiden als u een cruciaal beroep heeft.

Zorg voor goede hygiënemaatregelen:

  • Houd 1,5 meter afstand.
  • Was je handen regelmatig met water en zeep.
  • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze meteen weg.
  • Geen handen schudden.

Voor iedereen geldt: blijf thuis bij milde verkoudheidsklachten: neusverkoudheid, loopneus, keelpijn, lichte hoest of verhoging tot 38 graden Celsius. Mijd sociaal contact. Beperk bezoek aan kwetsbare personen. Iedereen met klachten kan getest worden. Bel voor een afspraak met 0800 – 1202.

Als een huisgenoot klachten heeft die erger worden (met koorts en/of benauwdheid) moeten alle huisgenoten/gezinsleden zonder klachten thuisblijven. Zij mogen wel het huis uit om noodzakelijke boodschappen te doen.

Dit is afhankelijk van de ernst van de klachten. Mensen met milde klachten genezen sneller (na een paar dagen). Mensen die in het ziekenhuis zijn opgenomen, hebben over het algemeen meer tijd nodig om te herstellen. Hierbij gaat het vaak om weken.

Als u zich beter voelt en 24 uur lang geen gezondheidsklachten hebt gehad, bent u genezen. Dan kunt u anderen niet meer besmetten.

Heeft u milde klachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, benauwdheid, lichte hoest of verhoging tot 38 graden Celsius? En/of heeft u plotseling verlies van reuk of smaak? Blijf thuis, laat u testen, ziek uit.

Mensen van 70 jaar en ouder en mensen die op basis van onderliggend lijden in aanmerking komen voor griepvaccinatie. Het gaat om volwassenen (ouder dan 18 jaar) met:

  • Afwijkingen en functiestoornissen van de luchtwegen en longen;
  • Chronische hartaandoeningen;
  • Diabetes mellitus;
  • Ernstige nieraandoeningen die leiden tot dialyse of niertransplantatie;
  • Verminderde weerstand tegen infecties;
  • Een hivinfectie in overleg met de hiv-behandelaar.

Vermijd zoveel mogelijk contact met andere mensen. Vermijd grote gezelschappen en openbaar vervoer. Aan iedereen wordt dringend verzocht om bezoek aan mensen met gezondheidsproblemen te beperken. Houd de standaard hygiënemaatregelen in acht en blijf zeker uit de buurt van mensen die ziek zijn.

Het nieuwe coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen. Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Als andere mensen die druppeltjes inademen, of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgen, kunnen zij besmet raken met het virus. Hoe zieker iemand is, hoe meer hij hoest en/of niest en hoe meer virus hij kan verspreiden. Er zijn aanwijzingen dat iemand zonder symptomen besmettelijk kan zijn. Maar het is onduidelijk in hoeverre zij bijdragen aan de totale verspreiding van het virus.

Nee. Als u zich beter voelt en 24 uur geen gezondheidsklachten meer hebt gehad, bent u genezen. U draagt het virus dan niet meer bij u.

Er is op dit moment geen bewijs dat gezelschapsdieren, zoals honden en katten, ziek kunnen worden van het nieuwe coronavirus, of dat zij dit virus verspreiden naar mensen.

Bron: rivm.nl